MIRSANU.RO

publicat la: 17.10.2024  11:31

Lorena Brehuescu, Oresa Industra: Cred ca mai mult de jumatate din piata de logistica, adica peste 3 milioane de metri patrati inseamna stoc nou cu componenta ESG. Si anul trecut si anul acesta ne-am uitat la 3 – 4 tranzactii de marime medie, intre 20.000 si 50.000 metri patrati, si ne intereseaza locatia si infrastructura oferita de proiect. Din stocul nostru de aproximativ 100.000 metri patrati, 35% inseamna M&A, iar restul dezvoltare organica

Sursa: MIRSANU.RO.
 

„Anul trecut, ne-am uitat la cel putin 3 proiecte, din pacate insa nu s-au finalizat intr-o tranzactie, dar suntem foarte activi si ne uitam la tot ce este in piata. Noi avem un unghi diferit, strategia noastra este sa avem proiecte de tip value add (cu valoare adaugata) asa cum a fost cel de la Iasi, unde am cumparat un proiect si dupa aceea am dezvoltat, si aici poate intervine si partea de ESG in care am cumparat un proiect care avea o varsta si a fost construit intr-un anumit fel, iar noi am venit acum cu perspectiva de a pune clasa A, sustenabilitate, cu BREEAM si LEED, adica cu tot ce inseamna un produs care poate obtine aceste tipuri de randamente pe termen lung”, a declarat Lorena Brehuescu M&A and Leasing Manager la Oresa Industra, in cadrul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024, organizat pe 10 octombrie de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO.

„Suntem noi in piata de real estate, de industrial & logistica, avem un stoc cam de 100.000 mp in momentul de fata, cu doua proiecte deja dezvoltate si unul care este la nivel de teren si dorinta de a dezvolta. Acum la Iasi, anul trecut am livrat o cladire si lucram la autorizatia de construire pentru o extindere, inca 15.000 mp pe care vrem sa ii livram la anul. La Arad, finalizam proiectul existent, dar si acolo mai avem un unghi de dezvoltare. Iar in pipeline suntem foarte activi pe piata sa cautam oportunitati. Noi avem un istoric probabil ceva mai oportunistic, suntem family office, suntem foarte atenti cu banii investitorului”, a adaugat reprezentantul Oresa Industra, bratul de investitii al family officee-ului Oresa pe piata de logistica.

Oresa este un investitor cu capital privat cu o experienta de circa 3 decenii pe piata de M&A din Romania, unde a investit intr-o gama larga de sectoare, si care are o structura de investitor financiar de tip evergreen, care ii permite sa tina o companie in portofoliu mai mult comparativ cu un investitor tipic de private equity.

Intrebata cat inseamna achizitiile de tip M&A (fuziuni si achizitii) in stocul actual administrat de catre Oresa Industra, Lorena Brehuescu a raspuns:

„In stocul de 100.000 mp, 35.000 mp a fost partea de M&A, iar 65% partea organica”.

„Si anul trecut, si anul acesta, avem cam 3 – 4 tranzactii de marime medie intre 20.000 si 50.000 mp. La noi important este componenta sa existe si sa putem sa mai construim, cam acesta e tipul de proiect la care noi ne uitam”, a punctat Lorena Brehuescu.

„Si noi vrem sa stam in piata pe termen lung, se pare ca asta e modelul. Ne dorim sa ajungem undeva la 200.000 – 300.000 mp in urmatoarea perioada, in urmatorii 2 – 3 ani. Au fost portofolii care s-au tranzactionat, dar e important ca ritmul sa fie corelat cu ceea ce inseamna piata acum. Dar asteptam o oportunitate, ea cu siguranta se va ivi.”, a adaugat ea.

„Noi acum incercam sa inchidem si proiectul de la Arad, care are circa 40.000 mp. Ne uitam la Bucuresti, la anumite proprietati. Ne-am uitat la Brasov, ne place foarte mult centrul tarii”, explica reprezentantul Oresa Industra.

„In principiu, urmarim infrastructura. Daca la Iasi am vrut sa fim early entrance si sa fim in pole position pentru cand va veni infrastructura si deja o vedem, in alte zone putem sa mergem si in zonele established (mature), unde infrastructura este acolo, dar noi avem o alta viziune si o alta strategie – nu vrem sa ne batem cu altii la km 23 de pe autostrada, noi vrem sa mergem in zone unde este loc de crestere si piata are nevoie de spatii logistice bune din componente ESG”, sustine Lorena Brehuescu.

„Noi cand alegem locatia trebuie sa ne gandim ca toate tirurile, tot ce inseamna transport trebuie sa fie aproape. Si 5 minute conteaza, nu poate sa faca stanga si sa mai piarda 5 minute. Trebuie sa fie o locatie foarte buna. Sunt proiecte in care sunt si foarte multi logisticieni si pentru ei orice pierdere sa faci dreapta sau stanga, adica infrastructura proasta, inseamna bani. Deci, este foarte importanta locatia si ce ofera infrastructura. Inclusiv la Iasi poate nu avem autostrada, dar accesul si unde o sa fim pozitionati, o sa fim chiar langa autostrada. Ne uitam foarte atent la lucrul asta pentru ca si chiriasii se uita foarte atent la lucrul asta”, afirma ea.

Cat cantareste unghiul ESG la achizitia unui proiect, este un elemente obligatoriu sau de culoare pentru realizarea unei tranzactii?

„Este un element de culoare, impus, si este un cost pentru ca bancile, finantatorii iti trimit un formular pe care sa il completezi. Si chiar se uita atent la ce vrei sa achizitionezi si te intreaba acolo daca bifezi cerintele de ESG. Este o cerinta dinspre finantator”, a punctat Lorena Brehuescu.

„Benchmark-ul (reperul) a fost undeva prin 2015 – 2016, cred ca tot stocul era undeva pe la 3 milioane si ceva de metri patrati. As spune ca acum mai mult de jumatate (din piata de logistica – n.r.) este stoc nou care implicit are aceasta componenta ESG.”, a mai spus Lorena Brehuescu, M&A and Leasing Manager la Oresa Industra, la panelul ESG in Transport, Logistica si Infrastructura al evenimentului organizat de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO cu sprijinul KPMG Romania.

Partenerul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024 este Banca Transilvania, iar Vetimex Capital este Supporting Partner.

 

Citeste aici seria de articole THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024

THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024: ESG bate la usa cu noi valuri de raportare si sunt gata sa ii raspunda investitorii, consultantii, institutiile financiare si companiile mari. Pe langa oportunitatile de afaceri, sustenabilitatea aduce si costuri pe care nu le absoarbe piata, ce are ca prioritati randamentele si lichiditatea. „Exista finantare fie ca vorbim de institutii financiare internationale, fie ca vorbim de finantari publice de care se ocupa Ministerul de Finante, exista presiune din partea legislatiei, insa ceea ce trebuie sa se intample este o schimbare de mentalitate si de obiceiuri ale clientilor pentru ca in final daca nu exista cerinta pentru astfel de produse este inutila toata munca noastra”

Bogdan Zinca, Ministerul Finantelor: Ne putem uita si la o emisiune de obligatiuni verzi pe piata interna, iar in 2025 cred ca vom avea o emisiune de green bonds pe piata externa. Cand va fi o noua emisiune de obligatiuni Samurai pe piata japoneza? Cred ca o data la doi ani se pot emite, dar lucrul acesta depinde si de evolutia politicii monetare nipone si de evolutia conflictului de la granita

Marius Cara, European Investment Bank Group: Am depasit in acest an cifra de 100 mld euro obligatiuni emise in format verde si sustenabil si am emis in vreo 20 de monede. Portofoliul grupului Bancii Europene de Investitii a depasit 4 mld. Euro investitii angajate in Romania, din care Fondul European de Investitii a avut un an record cu 2,1 mld. Euro, iar Romania tara nr. 1 ca volum pentru EIF. Ce tranzactii verzi au fost finantate

Cristian Nacu, International Finance Corporation (IFC): Ponderea activelor verzi in sistemul bancar local este sub 2% ceea ce arata ca piata nu este suficient educata sa ceara astfel de produse. Am finantat in ultimii 3 ani sectorul bancar din Romania cu circa 800 mil. USD in instrumente climatice

Horia Braun Erdei, Erste Asset Management: Investitorii sunt interesati de oportunitatile investitionale cu componente de sustenabilitate, dar pana la urma se uita la performanta investitiei. Pentru noi, lichiditatea unei investitii este partea foarte importanta cand ne uitam la o tranzactie

Andreea Vasilescu, KPMG: Energia si industria componentelor auto sunt mai avansate fata de alte sectoare in procesele de aliniere la cerintele ESG. In valul al doilea de raportari de sustenabilitate, companiile cu o cifra de afaceri minima de peste 10 mil. Euro vor fi obligate sa vina cu astfel de rapoarte din 2026 pentru anul 2025

Marius Gavrea, ING Bank: Ne adaptam finantarile pentru a sprijini acele proiecte care ajuta clientii nostri sa isi decarbonizeze activitatile proprii. Nu am finantat parcuri de energie regenerabila pentru ca este volatilitate in piata, iar un sector pe care renuntam sa il mai finantam este cel de petrol si gaze

Dan Farcasanu, Mozaik Investments: Piata de tranzactii din Romania este destul de mica la circa 1 – 1,5 mld. Euro pe an, fara real estate si energie, si atunci esti nevoit sa faci tranzactii unde integrezi componenta ESG in due diligence, dar nu e un factor de baza cand cumperi o companie. Noul fond al Mozaik Investments, cu prima inchidere la o capitalizare de 51 mil. Euro, cauta achizitii de pachete minoritare si majoritare de actiuni in companii cu tichete de 5 – 9 mil. Euro

Adrian Netea, Morphosis Capital: La inceputul anului cand eram in fundraising la fondul al doilea, un foarte mare asset manager din Londra ne-a intrebat daca suntem fond ESG de articolul 6 sau 8 inainte sa ne intrebe cati bani vrem sau ce strategie avem. Avem in pipeline doua tranzactii M&A la EMI, cu care in cateva luni putem ajunge la venituri de 70 – 75 mil. Euro la nivel de grup al companiei fata de circa 43 mil. Euro acum

Razvan Popa, Jantzen Renewables: La portofoliul de energie regenerabila vandut catre OMV Petrom au fost 789 de avize si autorizatii, iar tranzactia a durat 2 ani. Unul din lucrurile care ne-au tinut 6 luni pe tranzactie a fost ca a trebuit sa cumparam practic traseul unei viitoare linii electrice aeriene

Gabriel Techera, TTS (Transport Trade Services): Transportul pe apa era inca de acum 2000 de ani cel mai ieftin si cel mai verde tip de transport. Constatam o abordare complet pe dos la nivelul Uniunii Europene, sunt numai intentii NetZero in loc sa te duci pe lucruri simple cum ar fi rezolvarea dragajului

Lorena Brehuescu, Oresa Industra: Cred ca mai mult de jumatate din piata de logistica, adica peste 3 milioane de metri patrati inseamna stoc nou cu componenta ESG. Si anul trecut si anul acesta ne-am uitat la 3 – 4 tranzactii de marime medie, intre 20.000 si 50.000 metri patrati, si ne intereseaza locatia si infrastructura oferita de proiect. Din stocul nostru de aproximativ 100.000 metri patrati, 35% inseamna M&A, iar restul dezvoltare organica

Cosmina Marinescu, Kruk: Grupul nostru emite obligatiuni care nu au componenta ESG, dar obiectivul este sa introducem in strategia pentru perioada urmatoare. Pe piata de NPL sunt la vanzare 4 – 5 portofolii mari bancare

Roxana Mihai, Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR): Pentru aceasta raportare denumita generic ESG, retailerii sunt pregatiti. Ce urmeaza este un pic mai de speriat – companiile mari vor avea interzis de la 1 ianuarie 2026, iar cele mai mici de la 30 iunie 2026 sa mai vanda produse care provin din defrisari de paduri dupa 2020

Nicoleta Mihai, KPMG: Nu se vad inca efectele ESG in procesele de restructurare si insolventa ale companiilor, dar capata o importanta foarte mare. Ce impact ESG ar putea sa apara pe segmentul rezidential al pietei imobiliare

Monica Cojocaru, Schoenherr: In tranzactiile de pe piata de energie verde, vedem mai des ca se formeaza joint – venture intre investitori mari unde sunt pipeline-uri semnificative de active. Pe partea de finantare a proiectelor verzi, bancile sunt dispuse sa discute, insa blocajul intervine la termenii finantarii

Andrei Brinzea, Cushman & Wakefield Echinox: Problema majora pe care o intampina dezvoltatorii cu componenta de stabilitate este ca, de regula, chiriasii nu vor sa plateasca pentru ea. Vad un impact ESG si pe lantul de aprovizionare din perspectiva productiei, in functie de ce fel de investitori straini se reloca aici – chinezii sunt orientati catre cost, in timp ce germanii sunt foarte atenti la acest aspect


0 Comentarii

Spune-ti parerea

Articole Similare:

Conținut Partener

Forvis Mazars: Concurenta crescuta si factorii geopolitici influenteaza strategiile top managementului si pot incetini dezvoltarea companiilor

   
  • Concurenta crescuta si instabilitatea geopolitica accentuata sunt principalele tendinte identificate care pot incetini dezvoltarea companiilor – 35% (in crestere cu 13 puncte) si, respectiv, 30% (in crestere cu 8 puncte fata de 2024).
  • Liderii se asteapta ca incertit  Citeşte articolul integral