„Anul trecut, ne-am uitat la cel putin 3 proiecte, din pacate insa nu s-au finalizat intr-o tranzactie, dar suntem foarte activi si ne uitam la tot ce este in piata. Noi avem un unghi diferit, strategia noastra este sa avem proiecte de tip value add (cu valoare adaugata) asa cum a fost cel de la Iasi, unde am cumparat un proiect si dupa aceea am dezvoltat, si aici poate intervine si partea de ESG in care am cumparat un proiect care avea o varsta si a fost construit intr-un anumit fel, iar noi am venit acum cu perspectiva de a pune clasa A, sustenabilitate, cu BREEAM si LEED, adica cu tot ce inseamna un produs care poate obtine aceste tipuri de randamente pe termen lung”, a declarat Lorena Brehuescu M&A and Leasing Manager la Oresa Industra, in cadrul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024, organizat pe 10 octombrie de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO.
„Suntem noi in piata de real estate, de industrial & logistica, avem un stoc cam de 100.000 mp in momentul de fata, cu doua proiecte deja dezvoltate si unul care este la nivel de teren si dorinta de a dezvolta. Acum la Iasi, anul trecut am livrat o cladire si lucram la autorizatia de construire pentru o extindere, inca 15.000 mp pe care vrem sa ii livram la anul. La Arad, finalizam proiectul existent, dar si acolo mai avem un unghi de dezvoltare. Iar in pipeline suntem foarte activi pe piata sa cautam oportunitati. Noi avem un istoric probabil ceva mai oportunistic, suntem family office, suntem foarte atenti cu banii investitorului”, a adaugat reprezentantul Oresa Industra, bratul de investitii al family officee-ului Oresa pe piata de logistica.
Oresa este un investitor cu capital privat cu o experienta de circa 3 decenii pe piata de M&A din Romania, unde a investit intr-o gama larga de sectoare, si care are o structura de investitor financiar de tip evergreen, care ii permite sa tina o companie in portofoliu mai mult comparativ cu un investitor tipic de private equity.
Intrebata cat inseamna achizitiile de tip M&A (fuziuni si achizitii) in stocul actual administrat de catre Oresa Industra, Lorena Brehuescu a raspuns:
„In stocul de 100.000 mp, 35.000 mp a fost partea de M&A, iar 65% partea organica”.
„Si anul trecut, si anul acesta, avem cam 3 – 4 tranzactii de marime medie intre 20.000 si 50.000 mp. La noi important este componenta sa existe si sa putem sa mai construim, cam acesta e tipul de proiect la care noi ne uitam”, a punctat Lorena Brehuescu.
„Si noi vrem sa stam in piata pe termen lung, se pare ca asta e modelul. Ne dorim sa ajungem undeva la 200.000 – 300.000 mp in urmatoarea perioada, in urmatorii 2 – 3 ani. Au fost portofolii care s-au tranzactionat, dar e important ca ritmul sa fie corelat cu ceea ce inseamna piata acum. Dar asteptam o oportunitate, ea cu siguranta se va ivi.”, a adaugat ea.
„Noi acum incercam sa inchidem si proiectul de la Arad, care are circa 40.000 mp. Ne uitam la Bucuresti, la anumite proprietati. Ne-am uitat la Brasov, ne place foarte mult centrul tarii”, explica reprezentantul Oresa Industra.
„In principiu, urmarim infrastructura. Daca la Iasi am vrut sa fim early entrance si sa fim in pole position pentru cand va veni infrastructura si deja o vedem, in alte zone putem sa mergem si in zonele established (mature), unde infrastructura este acolo, dar noi avem o alta viziune si o alta strategie – nu vrem sa ne batem cu altii la km 23 de pe autostrada, noi vrem sa mergem in zone unde este loc de crestere si piata are nevoie de spatii logistice bune din componente ESG”, sustine Lorena Brehuescu.
„Noi cand alegem locatia trebuie sa ne gandim ca toate tirurile, tot ce inseamna transport trebuie sa fie aproape. Si 5 minute conteaza, nu poate sa faca stanga si sa mai piarda 5 minute. Trebuie sa fie o locatie foarte buna. Sunt proiecte in care sunt si foarte multi logisticieni si pentru ei orice pierdere sa faci dreapta sau stanga, adica infrastructura proasta, inseamna bani. Deci, este foarte importanta locatia si ce ofera infrastructura. Inclusiv la Iasi poate nu avem autostrada, dar accesul si unde o sa fim pozitionati, o sa fim chiar langa autostrada. Ne uitam foarte atent la lucrul asta pentru ca si chiriasii se uita foarte atent la lucrul asta”, afirma ea.
Cat cantareste unghiul ESG la achizitia unui proiect, este un elemente obligatoriu sau de culoare pentru realizarea unei tranzactii?
„Este un element de culoare, impus, si este un cost pentru ca bancile, finantatorii iti trimit un formular pe care sa il completezi. Si chiar se uita atent la ce vrei sa achizitionezi si te intreaba acolo daca bifezi cerintele de ESG. Este o cerinta dinspre finantator”, a punctat Lorena Brehuescu.
„Benchmark-ul (reperul) a fost undeva prin 2015 – 2016, cred ca tot stocul era undeva pe la 3 milioane si ceva de metri patrati. As spune ca acum mai mult de jumatate (din piata de logistica – n.r.) este stoc nou care implicit are aceasta componenta ESG.”, a mai spus Lorena Brehuescu, M&A and Leasing Manager la Oresa Industra, la panelul ESG in Transport, Logistica si Infrastructura al evenimentului organizat de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO cu sprijinul KPMG Romania.
Partenerul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024 este Banca Transilvania, iar Vetimex Capital este Supporting Partner.
Citeste aici seria de articole THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024