Concernul german de comerț Rewe a început procesul de vânzare a rețelei de 8 magazine XXL Mega Discount, în cadrul strategiei sale de optimizare a afacerilor care nu fac bani și care îi permit să se concentreze asupra lanțului de supermaketuri Penny Market aflat acum în expansiune.
Primele informații disponibile pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO privind vânzarea rețelei XXL Mega Discount datează încă din luna septembrie 2015, adică mai devreme cu aproape trei luni de semnarea tranzacției de vânzare a rețelei Billa, calificată de asemenea de către Rewe în decembrie 2014 ca fiind doar zvonuri. Mișcările Rewe din teren indică însă faptul că decizia strategică privind vânzarea magazinelor Billa și XXL Mega Discount din România, ca și intenția de a vinde magazinele Billa din Bulgaria, era luată de cel puțin aproape doi ani.
“Întrebările (privind vânzarea magazinelor XXL Mega Discount – n.r.) se referă la zvonuri, pe care nu le comentăm. În consecință, nu putem să vă răspundem la întrebări“, a precizat printr-un email transmis pe 7 aprilie jurnalului de tranzacții MIRSANU.RO Marco Sandner din partea biroului de presă al Rewe.
Numărul redus de magazine scoase la vânzare indică faptul că tranzacția va fi văzută de către potențialii cumpărători ca un add – on, adică o completare a portofoliilor unor jucători din cei deja activi în comerțul local, dispuși să-și extindă afacerea.
Seria de tranzacții înregistrată pe piața de retail din România din ultimii ani indică un astfel de apetit de achiziție pentru Mega Image, care în București deja a atins plafonul – limită impus de către Consiliul Concurenței, însă în țară are spațiu de creștere, iar din acest punct de vedere magazinele XXL Mega Discount sunt poziționate complementar cu rețeaua retailerului belgian, adică în afara Bucureștiului.
Auchan și Carrefour, puternic ancorați în segmentul de hipermarketuri, au făcut achiziții și în afara acestui etaj de piață, iar mai nou, o achiziție oportunistă a făcut-o lanțul local Annabella.
Miza achiziției este, ca și în cazul Billa, creșterea consumului pe o piață, care a atras investiții de miliarde de euro și a desenat de la zero unii dintre cei mai mari angajatori din România, vezi cazul Kaufland cu peste 10.000 de angajați. Scăderea TVA-ului de la 24% la 20% este una dintre mișcările recente menite de asemenea să impulsioneze zona de consum, targetată de lanțurile de comerț.
Într-o privire retrospectivă mai amplă, retailerii germani, cu excepția Lidl Schwarz, au făcut în ultimii ani pași de retragere din România dacă privim la tranzacția de vânzare a rețelei de hypermarketuri Real către francezii de la Auchan, vânzarea rețelei de bricolaj Praktiker, vânzarea Selgros, Billa România și acum a XXL Mega Discount. De cealaltă parte, retragerea germană a fost compensată de un val de achiziții pe mai multe linii ale capitalului francez. Astfel, Auchan a cumpărat 20 hypermarketuri Real, Carrefour plătește 96 – 97 mil. Euro pentru achiziția Billa, Leroy Merlin a preluat rețeaua de bricolaj Baumaxx, iar Lactalis cumpără liderul pieței de lactate Albalact, miza fiind tot creșterea consumului.
Concernul german Rewe rămâne astfel concentrat pe dezvoltarea rețelei de supermarketuri Penny Market, care cuprinde circa 175 de magazine în urma a 11 ani de prezență pe piață, și pe care îl prezintă ca fiind un concept de succes. Penny Market luptă pe un etaj competitiv de piață cu Lidl, Mega Image și Profi.
Rewe România a raportat pentru 2014 un profit net de 11,37 mil. lei (2,56 mil. euro) la o cifră de afaceri de 2,33 mld. lei (525 mil. euro) și 3.079 de angajați.