„Pentru Hidroelectrica, cred ca urmeaza o noua etapa in care se va putea cuantifica intr-un anumit mod succesul pe care l-au inregistrat cu aceasta listare prin vizibilitatea pe care ei o castiga si sper sa stie sa foloseasca aceasta vizibilitate si sunt un punct important in ce ar putea sa faca pentru piata mai departe. Au fost undeva la 52.000 de ordine in zona de retail. Si daca este sa ma iau dupa statisticile din Goldring inseamna undeva intre 15.000 si 20.000 de clienti noi daca e sa raportez aceleasi procente de ordine raportate la numarul de noi conturi deschise si numarul asta de clienti unii spun ca este mic, altii spun ca este mare, dar este un mare plus din punctul meu de vedere raportat la ce s-a intamplat pana acum si capitalizarea pietei a crescut cu 15%. Deci, cam asa s-a vazut si la noi ca brokeri 15% plus in activele clientilor si sper sa aduca si mai mult in capitalizare”, a declarat Virgil Zahan, CEO al casei de brokeraj Goldring, in cadrul evenimentului online ROMANIAN CAPITAL MARKET 2023 NEW HORIZON, organizat pe 13 iulie de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO.
„Dar in general, numarul de investitori, numarul de tranzactii depinde foarte mult de ce face emitentul ulterior listarii, de cum comunica cu piata, cum transmite clientilor ca este un emitent listat. Sa nu uitam ca Hidroelectrica are o cota de 8% pe zona de clienti consumatori si asta reprezinta un numar mare de parteneri pe care ar putea sa ii informeze de faptul ca este o companie listata si pot sa beneficieze de avantajele pe care le au si in calitate de clienti si potential de investitori. Un fel de hedging intre factura de energie si dividendele pe care ei le primesc in momentul in care Hidroelectrica distribuie dividende”, a punctat acesta.
„Sa nu uitam ca firmele de stat au politica de 90% distribuirea de dividende ceea ce ar face din Hidroelectrica o sursa de venituri mai buna decat un depozit bancar in conditiile in care stabilitatea se mentine la aceleasi cote ca si in trecut plus potentialele plusuri din zona de variatii de pret si m-am uitat apropo de listarile anterioare au fost tot pe zona de energie au fost variatii de pana la 500% fata de pretul initial de oferta la unele companii chiar daca pretul din piata a coborat sub pretul din IPO nu ar trebui sa fie un motiv de ingrijorare”, afirma reprezentantul casei de brokeraj Goldring.
„Un mare plus cred ca se vede si Bursa de Valori Bucuresti, plusul se vede in special in pretul actiunilor companiei pentru ca s-a dublat in ultimul an.”, a spus Virgil Zahan.
”Ca broker am trecut prin momente in care m-am hranit cu viitoarele IPO-uri promise sau asteptate, gandindu-ne cum ar putea sa se schimbe situatia noastra ca si broker cat si ca bursa pentru zona de lichiditate. Lucrul acesta se vede, lichiditatea de ieri (12 iulie – n.r.) a fost una extraordinara. Iar daca includerea BVB in indicii internationali se va realiza sunt convins ca evaluarile companiilor din energie pentru ca acesta va fi folosit in principal benchmark-ul folosit pentru cei care vin sa investeasca in Romania s-ar putea schimba in viitor si numarul de investitori sa creasca”, afirma Zahan.
Cum vor evolua randamentele companiilor listate dupa IPO-ul Hidroelectrica, ce vine cu modelul sau de rata mare de distributie de dividende din profitul net?
”Faarte mult depinde de sectorul de activitate. Sunt companii de growth (crestere – n.r.) care reusesc sa foloseasca si sa reinvesteasca banii din profitabilitatea pe care o au si sa aduca randamente mai bune investitorilor din aceasta zona. Nu cred ca toti investitorii sunt investitori de dividend si asteapta o rata foarte ridicata de distributie a dividendelor. Am vazut de-a lungul timpului ca politica Bancii Transilvania de distribuire de dividend sub forma de actiuni gratuite a fost una castigatoare, a reusit sa isi atraga un numar important de actionari ceea ce a adus un plus de lichiditate”, a explicat reprezentantul Goldring.
”Daca ne raportam doar la zona de distribuire de dividende, se poate observa ca acele companii care distribuie in mod constant dividende au volatilitate mai scazuta, dar in acelasi timp si lichiditatea scade daca dimensiunea nu este suficient de mare. Ele sunt o zona in care fondurile de investitii obisnuiesc sa isi plaseze banii pentru veniturile din dividend si pana nu va aparea aceasta Contraparte Centrala acest lucru absoarbe din lichiditate. Bursa are nevoie si de investitori un pic mai activi care sa se uite si la partea de crestere, la variatiile generate de mediul economic, de conjunctura internationala si din jurul nostru si bineinteles politica de investitii a companiilpr, nu neaparat una de dividend. Dar ma astept ca sa fie si reasezari in piata atat pentru companii listate, cat si pentru companiile care urmeaza sa ia contact cu Bursa de Valori Bucuresti.”, a subliniat Virgil Zahan.
”Noi avem in mod constant intalniri, doua – trei intalniri pe saptamana cu companii care se gandesc si se uita la bursa ca o alternativa. Problema este de diferenta de opinie, despre cum ar vedea un investitor compania si despre cum isi vede antreprenorul valoarea companiei. Daca lucrurile astea se armonizeaza si cred ca Hidroelectrica a facut un pas important prin evaluarea pe care a adus-o in piata sa reaseze cumva evaluarile investitorilor si ale antreprenorilor vor veni companii noi”, a declarat Virgil Zahan, CEO al Goldring, la panelul Noi orizonturi pentru piata de capital din Romania din cadrul evenimentului online organizat pe 13 iulie.
Partenerul evenimentului ROMANIAN CAPITAL MARKET 2023 NEW HORIZON este NNDKP.