Adrian Mîrșanu

publicat la: 05.03.2015  22:03

MOL a angajat consultanții de la Roland Berger pentru integrarea benzinăriilor preluate de la Agip. Trei giganți petrolieri din Occident – Amoco (SUA), gigantul anglo – olandez Shell și italienii de la Eni și-au făcut exitul de pe piața benzinăriilor din România pe fondul campaniei de extindere a companiei ungare de la intrarea pe piață

 

Grupul petrolier ungar MOL, jucător de talie regională în industria de profil, a angajat consultanții de la Roland Berger pentru a se ocupa de integrarea postachiziție a benzinăriilor Agip preluate de la firma italiană Eni, au declarat pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO surse din piață.

Mandatul primit de firma germană de consultanță de strategie Roland Berger are în vedere integrarea operațională a lanțului de benzinării Agip, care numără 42 de stații numai în România, în structurile MOL, un grup petrolier integrat, însă al cărui centru de greutate este pe segmentul de downstream – reprezentat de rafinarea și distribuția carburanților.

Nevoia de a contracta serviciile unui consultant de talia Roland Berger se explică prin faptul că, spre deosebire de alte achiziții anterioare, MOL trebuie să integreze operațiuni downstream de pe trei piețe din regiune în structura sa integrată.

Firma germană Roland Berger, cu sediul la Munchen, este cea mai mare firmă de consultanță de management din Europa și una din cele mai mari la nivel global, unde concurează cu jucătorii de profil din America de Nord precum McKinsey, Boston Consulting Group sau A.T. Kearney. Roland Berger Strategy Consultants are birou la București încă din 1992.

Contractul de consultanță câștigat de Roland Berger este unul de valoare mare având în vedere complexitatea și scara regională la care se derulează procesul postachiziție, în condițiile în care la nivel local contracte de anvergură mai mică sunt estimate la câteva milioane de euro.

Până la această oră, reprezentanții grupului ungar MOL nu au răspuns întrebărilor jurnalului de tranzacții MIRSANU.RO pe acest subiect.

Grupul ungar a anunțat pe 7 mai 2014 achiziția la nivel regional a unei rețele de 208 benzinării ale Eni din Cehia, Slovacia și România, respectiv o participație de 32,445% în rafinăria cehă Ceska Rafinerska, italienii retrăgându-se astfel de pe aceste piețe. Pe 2 februarie, reprezentanții MOL România anunță finalizarea tranzacției de preluare a 100% din acțiunile Eni România SRL, brațul local al Eni de pe piața locală, și transformarea acesteia în MOL Retail Comerț SRL. Această companie urmează să fuzioneze cu MOL România, iar cele 42 de stații ale italienilor propulsează grupul petrolier ungar către ținta de 200 de benzinării în 2015.

Ultimul bilanț disponibil indică faptul că în 2013, fosta Eni România SRL avea pierderi de 7,1 mil. lei (1,6 mil. euro) la o cifră de afaceri de 616,2 mil. lei (139,4 mil. euro) și un personal de 149 angajați. În același an, MOL România Petroleum Products SRL raporta un profit net de 89,8 mil. lei (20,3 mil. euro) și o cifră de afaceri de 4,3 mld. lei (978,7 mil. euro) la un personal format din 196 de angajați.

În noua configurație, afacerea MOL pe piața benzinăriilor se apropie de 200 de benzinării și trece bariera de un miliard de euro cifră de afaceri anuală plus extinderea cotei de piață în București, pe autostrăzi și în marile orașe. MOL avansează într-o piață dominată de OMV Petrom, al cărei acționar majoritar este grupul austriac OMV, și unde alte poziții puternice le deține Rompetrol, controlat de grupul kazah de stat KazMunaiGaz, respectiv rușii de la Lukoil.

Grupul ungar a ajuns în 20 de ani de la intrarea pe piață la o afacere de un miliard de euro, în care a îmbinat dezvoltarea organică cu achizițiile.

MOL și-a arătat gena de vânător oportunist pe piața petrolieră locală încă de la început. La doi ani de la intrarea pe piața din România, grupul ungar a profitat de schimbarea de strategie a companiei americane Amoco, care s-a reorientat către operațiunile de explorare și producție petrolieră, scoțând la vânzare active din sectorul de distribuție. Astfel, pe 28 martie 1997, MOL anunța cumpărarea Amoco România Petroleum Products SRL, filiala locală a grupului cu sediul în Chicago (SUA) cu vânzări globale de 36 mld. dolari în 1996.

Ungurii preluau atunci 11 benzinării, iar americanii își făceau bagajele din România, iar apoi din Polonia și Bulgaria.

MOL se concentrează pe dezvoltarea organică a rețelei pe o piață petrolieră locală unde compania de stat Petrom făcea legea, iar multinaționalele precum MOL, Shell, Agip, OMV sau Lukoil pierdeau bani. Înaintea privatizării Petrom în 2004 circulau insistent zvonuri privind retragerea marilor multinaționale petroliere ca Shell și Eni din România.

În prima parte a anului 2003, Shell, care ani de zile a stat cu 81 de benzinării în coasta Petrom, face primul pas spre exit. Pe 30 iulie 2003, MOL cumpără 23 de benzinării de la grupul anglo – olandez, sătul să piardă bani în România. Numai în perioada 1999 – 2002, Shell România cumulase pierderi de circa 20 mil. dolari. Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică de părți, surse din piața petrolieră o estimau însă în jurul a 22 – 23 mil. dolari.

În septembrie 2003, MOL se înscrie în cursa pentru privatizarea Petrom, alături de mulți grei – Occidental și ConocoPhilips din SUA, Gazprom și Lukoil din Rusia, concurenți regionali ai MOL precum OMV (Austria) și PKN Orlen (Polonia). Deja, în primul semestru din 2004, încep să se limpezească apele, astfel că înainte de runda finală mai erau trei companii – MOL, OMV și Occidental. Americanii se arată interesați numai de zăcămintele Petrom, estimate la circa un miliard de barili, în timp ce firma ungară propune statului român un schimb de acțiuni cu Petrom în cadrul unui parteneriat, conform informațiilor disponibile pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO. În aceste condiții, calea pentru preluarea Petrom de către OMV este netezită, austriecii depunând singura ofertă conformă cu strategia de privatizare ce prevedea cedarea unui pachet de 51% din compania românească, însă în structura sa integrată.

MOL își continuă planurile de achiziții în România și în noiembrie 2004 anunță cumpărarea a 100% din acțiunile Shell România SRL și, implicit, a restului de 59 de benzinării de pe piață, precum și a unei afaceri cu carburanți pentru avioane.

Operațiunea de exit a Shell de pe piața benzinăriilor din România și preluarea lor de către MOL a purtat numele de cod ”Jaguarul”, conform informațiilor disponibile pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO. Valoarea tranzacției s-a situat la circa 72 – 74 mil. dolari, susțin surse din piață.

Era al doilea exit al unui gigant care propulsa MOL pe piața benzinăriilor din România. Retragerea completă a Shell avea să aibă loc în 2008, după vânzarea și a participației deținute la Shell Gas România către Petrom.

În aprilie 2006, MOL face o tranzacție de optimizare a propriului portofoliu după preluarea activelor Shell. Astfel, grupul ungar anunță un schimb de active cu grupul austriac OMV, prin care vindea 30 de benzinării și afacerea cu carburanți de aviație cumpărată în urmă cu doi ani, și preia 11 benzinării în cadrul unei tranzacții derulate cu Petrom și OMV România, ambele subsidiare ale grupului austriac.

Din nou, MOL trece la o extindere organică a rețelei. Anul trecut, apare din nou o oportunitate pentru grupul ungar, când și italienii de la Eni decid că e timpul să-și reducă expunerea pe regiune și își vând rețeaua de 208 benzinării din Cehia, Slovacia și România, precum și participația deținută la rafinăria cehă Ceska Rafinerska. În afară de 100% din Eni România SRL, grupul italian mai are o participație de 43,11% în Snamprogetti România SRL, firmă care se ocupă cu lucrări de inginerie și construcții.

Pentru MOL, România este o piață – cheie alături de Ungaria și Slovacia. În cei 20 de ani de la intrarea MOL în România, tabloul pieței benzinăriilor s-a modificat dramatic. Au ieșit din piață giganții Amoco (preluat ulterior de BP), Shell și Eni, Petrom a trecut în mâinile OMV, Lukoil și Rompetrol au rămas cu rețele mari de benzinării. Însă au intrat jucători noi precum Gazprom și SOCAR, care au planuri de extindere, ceea ce arată că în ultimul deceniu, România a ajuns teatrul de luptă pentru cote de piață între jucătorii cu interese regionale și, eventual, pentru companii din zona Asia Centrală și Caucaz, care caută aici să facă un cap de pod pentru extinderea operațiunilor în bazinul european.


0 Comentarii

Spune-ti parerea

Articole Similare:

Fuziuni Şi Achiziții

Early Game Ventures raporteaza un IRR de 45% dupa primele sale 4 exituri din portofoliul primului sau fond de capital de risc. Primul exit al EGV din 2024: CODA Intelligence, preluata de catre furnizorul global PDQ

  Early Game Ventures, unul dintre cei mai importanti manageri de capital de risc din Romania, a anuntat pe 10 aprilie 2024 primul sau exit din acest an, dupa vanzarea companiei de portofoliu CODA Intelligence catre furnizorul global PDQ, conform informatiilor disponibile pentru jurnalul de tranzactii  Citeşte articolul integral

Conținut Partener

AmCham Romania: Noul Consiliu Director si prioritatile pentru 2024, Cristian Sporis, un nou mandat de Presedinte al organizatiei

  Bucuresti, 10 aprilie 2024:  AmCham Romania anunta noua componenta a Consiliului Director al organizatiei, in urma Adunarii Generale a Membrilor de la finalul lunii martie.  Cristian Sporis, Vice-President, He  Citeşte articolul integral