„Pentru aceasta raportare in mod specific pe care o descriem ESG, colegii mei sunt pregatiti pentru ca au in spate istoria si antrenamentul raportarilor de sustenabilitate facute de-a lungul timpului. Ce urmeaza sa vina este un pic mai de speriat pentru ca nu stim cum sa implementam noile acte normative care ne vizeaza din punctul asta de vedere”, a declarat Roxana Mihai, Senior Counsel la Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), in cadrul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024, organizat pe 10 octombrie de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO.
„Pentru ca acesta este ultimul interes al Comisiei Europene, clima in tot acest ansamblu al raportarilor ESG, ma refer in mod specific la un regulament 2023 per 1115 care ne-ar fi fost impus deja de la 1 ianuarie 2025 ca sa mai raportam un alt aspect in activitatea noastra si anume ca produsele pe care le comercializam sa nu vina din defrisari de paduri dupa sfarsitul anului 2020”, a punctat reprezentantul AMRCR, asociatie din care fac parte 20 de companii de retail din Romania, care opereaza sub diferite formate de piata.
„Dupa ce toate statele UE au spus ca nu stim cum sa ne adaptam in mod concret la aceste cerinte, pe care le impartasim si le valorizam, insa trebuie niste instrumente, Comisia Europeana a dat posibilitatea ca timp de 12 luni companiile mari sa isi faca temele pentru aceasta raportare, companiile mai mici inca 6 luni fata de cele mari. Asadar de la 1 ianuarie 2026, respectiv din 30 iunie 2026, vom avea si acest tip nou de raportare – interzis de a comercializa produse care provin din defrisari dupa 2020.”, a punctat Roxana Mihai.
„Sunt multe lucruri pe care retailerii le fac pe parte de ESG si as spune ca a fost preluata din mers si structurata in acest fel cu criteriile ESG, ele fiind de fapt criterii de sustenabilitate, care au aparut de-a lungul timpului tocmai din dorinta si cerinta consumatorilor. De ce fac retailerii acest lucru? Si ca sa plecam de la un deziderat comun si social de a avea grija si de planeta si de noi, dar si pentru ca noi le cerem, s-a observat o tendinta de mare crestere din randul consumatorilor pentru produsele care respecta aceste cerinte si pentru companiile care le implementeaza”, sustine reprezentantul AMRCR.
„Toti marii retaileri care sunt parte din asociatia noastra au diverse programe atat de mediu, atat pe parte sociala, cat si pe parte de guvernanta. Pe mediu, as putea sa vorbesc despre instalatiile de panouri fotovoltaice, care au fost facute in foarte multe locatii, despre statiile de incarcare masini electrice. Apoi, avem aspectul unor programe punctuale respectiv de a ajunge la Zero Waste, de a colecta uleiul folosit, de a-l recicla, iar unii dintre membrii nostri ofera ca un stimulent inapoi legume si fructe daca ne ducem cu uleiul la reciclat.”, afirma Roxana Mihai.
„Pe partea de lanturi de aprovizionare, ne intereseaza sa fie cat mai sustenabile, sa fie cat mai trasabile, iar producatorii sa respecte si ei la randul lor aceste cerinte”, a adaugat ea.
„Ambalajele sunt unele eco friendly. Am citit de curand ca tendinta este de a deschide magazine zero waste, in care produsele nici sa nu mai fie ambalate, adica sa fi naked – ambalate numai in hartie”, a spus Roxana Mihai.
„Combaterea risipei alimentare are foarte mare pondere in actiunile noastre sociale. Zeci, sute de tone de alimente au fost donate numai anul trecut tuturor operatorilor receptori ca se cheama banca de alimente sau alte organisme care au activitate pe partea aceasta, dar si segmentul non-alimentar a donat astfel de echipamente operatorilor care accepta aceste donatii”, sustine reprezentantul AMRCR.
Potrivit Roxanei Mihai, fiecare dintre membrii asociatiei are investitii in zona aceasta (ESG) pentru ca este si usor sa le accesezi cata vreme esti compliance cu regulile acestea pe care toti le au.
„Acum este trendul cu masinile electrice. Toata lumea se lupta sa puna in aplicare statii electrice cat mai multe in parcarile magazinelor, in proximitate si atunci este un beneficiu si pentru tine ca si comerciant sa oferi consumatorului toate aceste facilitati care l-ar aduce la tine si a doua zi”, a mai spus Roxana Mihai, Senior Counsel la Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), in cadrul panelului ESG in Retail si Servicii al evenimentului organizat de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO cu sprijinul KPMG Romania.
Partenerul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024 este Banca Transilvania, iar Vetimex Capital este Supporting Partner.
Citeste aici seria de articole THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024