MIRSANU.RO

publicat la: 17.10.2024  09:31

Gabriel Techera, TTS (Transport Trade Services): Transportul pe apa era inca de acum 2000 de ani cel mai ieftin si cel mai verde tip de transport. Constatam o abordare complet pe dos la nivelul Uniunii Europene, sunt numai intentii NetZero in loc sa te duci pe lucruri simple cum ar fi rezolvarea dragajului

Sursa: MIRSANU.RO.
 

„Perspectiva larga din punctul nostru de vedere nu arata din pacate bine. Ce constatam si nu e nicio sansa sa se schimbe este abordarea complet pe dos la nivel de UE (in materie de politici ESG – n.r.). Nu este ca nu vad padurea din cauza copacilor, au uitat complet de copaci. Nu vad decat padurea, decat NetZero si mai departe restul nu mai conteaza”, a declarat Gabriel Techera, Director Guvernanta Corporativa si Relatia cu Investitorii la TTS (Transport Trade Services), in cadrul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024, organizat pe 10 octombrie de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO.

„Electricul care este pe moarte in momentul asta pentru ca dupa ce s-au cheltuit sute de miliarde pe subventii pe partea de autovehicule, la un moment dat cineva a zis stai ca nu avem statii, ok, investim si in statii, nu avem retele de distributie, nu avem retele de transport, nu avem productie sa sustinem milioanele de vehicule. Daca maine toate vehiculele din Romania ar fi electrice nu am avea curent nici pentru industrie, nici pentru casa, dar am avea suficienta energie pentru electric„ sustine Gabriel Techera.

„Transportul pe apa era inca de acum 2000 de ani cel mai ieftin si cel mai verde dintre toate tipurile de transport”, a punctat reprezentantul TTS.

„Noi nu suntem in sine transportatori, suntem intr-un efort de rebranding (…) Noi furnizam mai mult decat transport, avem o flota care are o capacitate teoretica, calculata de 300.000 tone, asta inseamna ca 300.000 tone pot fi in permanenta pe apa daca am utiliza toata flota, dar ea leaga 7 terminale pe Dunare cu 3 terminale pe care le avem in Constanta astfel incat suntem cam singurii care pot oferi un pachet complet de servicii, noi la origine fiind expeditori. In acest moment am integrat toate elementele lantului logistic”, a spus Gabriel Techera.

„La noi electricul este exclus, este imposibil tehnic. Trebuie sa ai o autonomie de 3 saptamani, ca de asta de ai nevoie la transportul pe apa, iar asta nu e posibil nici macar intr-un orizont de 30 – 50 de ani”, sustine reprezentantul TTS.

„In loc sa se concentreze pe eficientizare si pe ceea ce se poate face astazi, maine – regularizarea Dunarii. Exista proiectul Naiades, niste nimfe, este o simpla hartie, este un plan de actiune care nu are nicio actiune.  Sunt numai intentii NetZero, in loc sa te duci pe chestii simple – cum ar fi rezolvarea dragajului. Avem proiectul Naiades, dar anul acesta administratiile nu au avut bani sa faca dragaj. Unde este Uniunea Europeana?! In loc sa inceapa cu infrastructura, au luat-o exact pe dos”, sustine Gabriel Techera.

„Beneficiem de faptul ca la amprenta de carbon suntem de departe la cea mai mica amprenta de carbon dintre toate formele de transport. Si altfel asteptam nuclearul pentru ca auzim de tot felul de trasnai – hidrogen , amoniac, uleiul de la mcDonalds adica uleiurile hidrogenate (…), asteptam nuclearul sa ajunga cel mai repede la noi.”, este de parere reprezentantul TTS.

„La nivelul TTS, investitorii institutionali se apropie de 40%, aici fiind fondurile mari de pensii din Romania si dupa ce am fost admisi in indicele Footsie, inclusiv Vanguard a intrat cu 6 fonduri. Vin si asset managerii care au orizonturi scurte sau nu au neaparat orizonturi lungi de investitii ca fondurile de pensii.”, a declarat Gabriel Techera.

TTS este o companie listata pe piata principala a bursei de la Bucuresti.

„Pe partea de finantare propriu – zisa suntem inca in situatia aia fericita in care e coada de banci. Bancile multinationale au anuntat ca de la anul taxonomia va fi un criteriu,dar a venit Banca Transilvania si a turnat un dus cu apa rece si a zis – veniti cu plan de aliniere, nu neaparat cu alinierea. Ramane de vazut in 2025 cat de puternic va fi impulsul dat de la UE pentru finantari verzi”, a subliniat acesta.

„Bancile la un moment dat se vor plia pe realitate pentru ca altfel inchid. Daca maine vor doar finantari verzi, s-a terminat”, sustine Gabriel Techera.

Exista un impact ESG in lanturile logistice?

„Mai intai sa vedem unde suntem noi in lantul logistic. Inaintea noastra mai este doar holda, mina si cam atat. Dupa minereu si recolta, urmam noi in lantul logistic”, a mai spus Gabriel Techera, Director Guvernanta Corporativa si Relatia cu Investitorii la TTS (Transport Trade Services), la panelul ESG in Transport, Logistica si Infrastructura al evenimentului organizat de catre jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO cu sprijinul KPMG Romania.

Partenerul evenimentului THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024 este Banca Transilvania, iar Vetimex Capital este Supporting Partner.

 

 

Citeste aici seria de articole THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024

THE SUSTAINABILITY CHALLENGE 2024: ESG bate la usa cu noi valuri de raportare si sunt gata sa ii raspunda investitorii, consultantii, institutiile financiare si companiile mari. Pe langa oportunitatile de afaceri, sustenabilitatea aduce si costuri pe care nu le absoarbe piata, ce are ca prioritati randamentele si lichiditatea. „Exista finantare fie ca vorbim de institutii financiare internationale, fie ca vorbim de finantari publice de care se ocupa Ministerul de Finante, exista presiune din partea legislatiei, insa ceea ce trebuie sa se intample este o schimbare de mentalitate si de obiceiuri ale clientilor pentru ca in final daca nu exista cerinta pentru astfel de produse este inutila toata munca noastra”

Bogdan Zinca, Ministerul Finantelor: Ne putem uita si la o emisiune de obligatiuni verzi pe piata interna, iar in 2025 cred ca vom avea o emisiune de green bonds pe piata externa. Cand va fi o noua emisiune de obligatiuni Samurai pe piata japoneza? Cred ca o data la doi ani se pot emite, dar lucrul acesta depinde si de evolutia politicii monetare nipone si de evolutia conflictului de la granita

Marius Cara, European Investment Bank Group: Am depasit in acest an cifra de 100 mld euro obligatiuni emise in format verde si sustenabil si am emis in vreo 20 de monede. Portofoliul grupului Bancii Europene de Investitii a depasit 4 mld. Euro investitii angajate in Romania, din care Fondul European de Investitii a avut un an record cu 2,1 mld. Euro, iar Romania tara nr. 1 ca volum pentru EIF. Ce tranzactii verzi au fost finantate

Cristian Nacu, International Finance Corporation (IFC): Ponderea activelor verzi in sistemul bancar local este sub 2% ceea ce arata ca piata nu este suficient educata sa ceara astfel de produse. Am finantat in ultimii 3 ani sectorul bancar din Romania cu circa 800 mil. USD in instrumente climatice

Horia Braun Erdei, Erste Asset Management: Investitorii sunt interesati de oportunitatile investitionale cu componente de sustenabilitate, dar pana la urma se uita la performanta investitiei. Pentru noi, lichiditatea unei investitii este partea foarte importanta cand ne uitam la o tranzactie

Andreea Vasilescu, KPMG: Energia si industria componentelor auto sunt mai avansate fata de alte sectoare in procesele de aliniere la cerintele ESG. In valul al doilea de raportari de sustenabilitate, companiile cu o cifra de afaceri minima de peste 10 mil. Euro vor fi obligate sa vina cu astfel de rapoarte din 2026 pentru anul 2025

Marius Gavrea, ING Bank: Ne adaptam finantarile pentru a sprijini acele proiecte care ajuta clientii nostri sa isi decarbonizeze activitatile proprii. Nu am finantat parcuri de energie regenerabila pentru ca este volatilitate in piata, iar un sector pe care renuntam sa il mai finantam este cel de petrol si gaze

Dan Farcasanu, Mozaik Investments: Piata de tranzactii din Romania este destul de mica la circa 1 – 1,5 mld. Euro pe an, fara real estate si energie, si atunci esti nevoit sa faci tranzactii unde integrezi componenta ESG in due diligence, dar nu e un factor de baza cand cumperi o companie. Noul fond al Mozaik Investments, cu prima inchidere la o capitalizare de 51 mil. Euro, cauta achizitii de pachete minoritare si majoritare de actiuni in companii cu tichete de 5 – 9 mil. Euro

Adrian Netea, Morphosis Capital: La inceputul anului cand eram in fundraising la fondul al doilea, un foarte mare asset manager din Londra ne-a intrebat daca suntem fond ESG de articolul 6 sau 8 inainte sa ne intrebe cati bani vrem sau ce strategie avem. Avem in pipeline doua tranzactii M&A la EMI, cu care in cateva luni putem ajunge la venituri de 70 – 75 mil. Euro la nivel de grup al companiei fata de circa 43 mil. Euro acum

Razvan Popa, Jantzen Renewables: La portofoliul de energie regenerabila vandut catre OMV Petrom au fost 789 de avize si autorizatii, iar tranzactia a durat 2 ani. Unul din lucrurile care ne-au tinut 6 luni pe tranzactie a fost ca a trebuit sa cumparam practic traseul unei viitoare linii electrice aeriene

Gabriel Techera, TTS (Transport Trade Services): Transportul pe apa era inca de acum 2000 de ani cel mai ieftin si cel mai verde tip de transport. Constatam o abordare complet pe dos la nivelul Uniunii Europene, sunt numai intentii NetZero in loc sa te duci pe lucruri simple cum ar fi rezolvarea dragajului

Lorena Brehuescu, Oresa Industra: Cred ca mai mult de jumatate din piata de logistica, adica peste 3 milioane de metri patrati inseamna stoc nou cu componenta ESG. Si anul trecut si anul acesta ne-am uitat la 3 – 4 tranzactii de marime medie, intre 20.000 si 50.000 metri patrati, si ne intereseaza locatia si infrastructura oferita de proiect. Din stocul nostru de aproximativ 100.000 metri patrati, 35% inseamna M&A, iar restul dezvoltare organica

Cosmina Marinescu, Kruk: Grupul nostru emite obligatiuni care nu au componenta ESG, dar obiectivul este sa introducem in strategia pentru perioada urmatoare. Pe piata de NPL sunt la vanzare 4 – 5 portofolii mari bancare

Roxana Mihai, Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR): Pentru aceasta raportare denumita generic ESG, retailerii sunt pregatiti. Ce urmeaza este un pic mai de speriat – companiile mari vor avea interzis de la 1 ianuarie 2026, iar cele mai mici de la 30 iunie 2026 sa mai vanda produse care provin din defrisari de paduri dupa 2020

Nicoleta Mihai, KPMG: Nu se vad inca efectele ESG in procesele de restructurare si insolventa ale companiilor, dar capata o importanta foarte mare. Ce impact ESG ar putea sa apara pe segmentul rezidential al pietei imobiliare

Monica Cojocaru, Schoenherr: In tranzactiile de pe piata de energie verde, vedem mai des ca se formeaza joint – venture intre investitori mari unde sunt pipeline-uri semnificative de active. Pe partea de finantare a proiectelor verzi, bancile sunt dispuse sa discute, insa blocajul intervine la termenii finantarii

Andrei Brinzea, Cushman & Wakefield Echinox: Problema majora pe care o intampina dezvoltatorii cu componenta de stabilitate este ca, de regula, chiriasii nu vor sa plateasca pentru ea. Vad un impact ESG si pe lantul de aprovizionare din perspectiva productiei, in functie de ce fel de investitori straini se reloca aici – chinezii sunt orientati catre cost, in timp ce germanii sunt foarte atenti la acest aspect


0 Comentarii

Spune-ti parerea

Articole Similare:

Conținut Partener

Forvis Mazars: Concurenta crescuta si factorii geopolitici influenteaza strategiile top managementului si pot incetini dezvoltarea companiilor

   
  • Concurenta crescuta si instabilitatea geopolitica accentuata sunt principalele tendinte identificate care pot incetini dezvoltarea companiilor – 35% (in crestere cu 13 puncte) si, respectiv, 30% (in crestere cu 8 puncte fata de 2024).
  • Liderii se asteapta ca incertit  Citeşte articolul integral