Adrian Mîrșanu

publicat la: 17.08.2015  23:40

Consultanții EY au mandatul pentru vânzarea producătorului de înghețată Alpin 57 Lux. Familia Istrate caută exitul după 21 de ani de la înființarea afacerii. Ultima tranzacție pe piața locală de profil a fost în urmă cu 6 ani

 

Consultanții EY au început procedurile de vânzare a producătorului de înghețată Alpin 57 Lux din Sebeș, una dintre cele mai mari companii locale de pe piața de profil, au declarat pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO surse din piață.

Familia antreprenorului Ioan Istrate, care a fondat în 1994 compania, deține pachetul de acțiuni al producătorului de înghețată, cotat printre primele trei afaceri locale după cifra de afaceri obținută în 2014.

Reprezentanții companiei Alpin 57 Lux nu au făcut niciun comentariu pe acest subiect.

Procesul de vânzare al companiei a fost demarat de către firma din Big Four, care avea încă din 2014 mandat pentru a coordona tranzacția Alpin 57 Lux. Au fost contactați deja primii potențiali investitori, printre care se numără și fonduri de investiții, conform informațiilor disponibile pentru jurnalul de tranzacții MIRSANU.RO.

Vânzarea unui producător din industria de profil ar putea cota valoarea companiei în jurul unui multiplu de EBITDA (câștigurile înaintea plății dobânzilor, taxelor, deprecierii și amortizării) de 7 – 8, potrivit unor estimări ale unor experți în fuziuni și achiziții. În funcție de ce oferte va primi, tranzacția ar putea fi estimată în jurul a 20 – 30 mil. euro.

Ultima tranzacție locală în sector a avut loc în 2009, când gigantul anglo – olandez Unilever a intrat pe piața românească de profil cu achiziția producătorului de înghețată Napoca de la Napolact și Friesland, valoarea tranzacției nefiind făcută publică. De atunci, Algida, divizia de profil a Unilever, a crescut și a ajuns în poziția de lider de piață, potrivit datelor Nielsen și Euromonitor pentru 2014.

Mai recent, în 2011, a avut loc o altă tranzacție în regiune în urma căreia Balkan Accession Fund, fond de investiții administrat de Axxess Capital, a vândut Darko, al doilea producător de profil din Bulgaria, către Unilever, și aici valoarea tranzacției nefiind dezvăluită de către părți.

Alpin 57 Lux din Sebeș (județul Alba) a obținut anul trecut un profit net de 1,2 mil. euro la o cifră de afaceri de 15,7 mil. euro și un personal mediu format din 468 de angajați.

O analiză a bilanțurilor depuse la Ministerul Finanțelor Publice indică o evoluție fluctuantă a cifrei de afaceri în ultimii 5 ani în intervalul 13 – 16 mil. euro și o oarecare stabilizare a profitului în ultimii ani. Numărul angajaților a crescut cu o treime din 2009 încoace, în paralel cu o reducere a datoriilor la jumătate.

Alpin 57 Lux este o afacere cu capital integral românesc, pornită în 1994, de familia Istrate. Compania operează o fabrică la Sebeș și dispune de propria rețea de logistică, cu un parc de circa 230 de mașini, și distribuție la nivel național. Are în portofoliu peste 100 de produse și mărci precum Fulg de Nea, Romantique, Malgra, Extaz, Ice-Pop, Polar Autentic, Alpin Milk și activează pe patru segmente de piață – standard, premium, superpremium și horeca. Pe lângă producția de înghețată, firma dispune și de o linie de patiserie și brutărie congelată.

Piața de înghețată din România, estimată la 130 – 150 mil. euro, este disputată de multinaționale ca Unilever și Nestle, precum și de o serie de producători dezvoltați de antreprenori români precum Betty Ice din Suceava, Top Gel Prod din Craiova și Alpin 57 Lux din Sebeș. Un alt pol în creștere îl reprezintă lanțurile de comerț precum Lidl sau Kaufland, care vând înghețată sub propriile mărci.

Liderul pieței de profil este Unilever prin divizia sa Algida, conform datelor firmei specializate în cercetare de piață Nielsen.

Pentru acest an, companiile se așteaptă la o creștere a pieței pe fondul unui sezon călduros mai lung decât în 2014 și după doi ani de scăderi consecutive.

Media de consum anual plasează România la nivelul a 2 – 2,5 litri per capita, fiind în ușoară creștere față de anii anteriori, dar mult în urma piețelor din vestul și nordul Europei, inclusiv sub piețe din regiune.

Piața globală de înghețată a atins pentru prima oară nivelul de 50 mld. dolari în 2014, potrivit unui raport al firmei de cercetare de piață Mintel, cele mai mari vânzări fiind înregistrate în China (11,4 mld. dolari) și SUA (11,2 mld. dolari). Americanii mănâncă 18,4 litri de înghețată pe an per capita, australienii circa 10 litri, britanicii 5 litri per capita, iar un chinez consumă în medie 4 litri per capita.


0 Comentarii

Spune-ti parerea

Articole Similare:

Comunicate

Piața de capital din România în viziunea investitorilor instituționali: atractivă, receptivă și cu potențial

  • 85% dintre investitorii instituționali care au răspuns sondajului realizat de Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR) ar recomanda investițiile la Bursa de Valori București (BVB) altor investitori • Companiile listate la BVB sunt receptive la întrebări  Citeşte articolul integral

post_image
Comunicate

MIRSANU DEALMAKERS FORUM 2018: Principalele tendințe pe piața tranzacțiilor din România

     
  • Bursa și fondurile de pensii așteaptă listări din real estate, tehnologie și sectoare care nu sunt prezente pe piața de capital
  • Intră fonduri noi de investiții pe piața de fuziuni și achiziții, unde sunt în derulare mai multe tranzac  Citeşte articolul integral