MIRSANU.RO

publicat la: 24.07.2014  18:15

Românii de la Blue Air, în luptă cu irlandezi, greci, israelieni, spanioli la privatizarea companiei naționale aeriene din Cipru. În total, circa 20 de companii au depus scrisori de interes pentru achiziția Cyprus Airways

Gândurile de extindere ale Blue Air zboară către Cipru. Sursă foto: Blue Air
 

Compania de transport aerian Blue Air a anunțat astăzi că este interesată să participe alături de banca de investiții Renaissance Capital la privatizarea companiei Cyprus Airways, scoase la vânzare de guvernul cipriot, potrivit unui comunicat de presă al Blue Air, citat de Mediafax. Aproximativ 20 de companii au depus scrisori de interes până la 23 iulie, termenul fixat de guvernul cipriot.

Astfel, reprezentanții Blue Air au călătorit în Cipru și au avut întâlniri cu mai multe agenții guvernamentale din Cipru, inclusiv cu reprezentanți ai Autorității Aeronautice, unde a fost prezent şi consultantul KPMG, administrator desemnat pentru structurarea procedurilor de privatizare, conform sursei citate.

Vânzarea companiei aeriene cipriote a stârnit interesul mai multor companii europene, printre care Arkia din Israel, Ryanair, cea mai mare companie aeriană low cost din lume, Aegean din Grecia, dar și a operatorilor aerieni din afara Europei, interesați să aibă acces prin intermediul Cyprus Airways la cele mai mari terminale ale Europei, după cum observă cotidianul financiar elen Kathimerini.

Președintele liniilor aeriene cipriote, Tony Antoniou, spunea la începutul acestei luni că găsirea unui investitor este crucială pentru supraviețuirea pe termen lung a companiei de transport național aerian.

Guvernul cipriot doreşte privatizarea companiei Cyprus Airways întrucât aceasta a întâmpinat dificultăți financiare în ultimii ani. Compania nu a reuşit să iasă din impas în ciuda faptului că statul cipriot i-a acordat un ajutor de stat de 102,9 milioane de euro. Din acest pachet 31,3 mil. euro au fost destinate unei majorări de capital, iar alte 73 mil. euro au fost resurse utilizate pentru salvarea companiei. Compania este obiectul unui amplu plan de restructurare ce se derulează în perioada 2012 – 2017.

Ajutorul de stat acordat companiei de către statul cipriot și notificat către Bruxelles în decembrie 2013 a determinat Comisia Europeană să declanșeze o anchetă prin care să stabilească dacă au fost sau nu respectate reglementările comunitare în materia acordării ajutorului de stat.

Înfiinţată în anul 1947, Cyprus Airways este compania naţională a Republicii Cipru şi operează 6 aeronave Airbus 320 către 19 destinaţii în Europa şi Orientul Apropiat. Cyprus Airways are încheiate parteneriate cu mai multe companii aeriene, printre care şi Tarom, potrivit Mediafax.

Activele companiei au înregistrat în 2011 valoarea de 141,7 milioane de euro. Compania a înregistrat în 2011 venituri totale de 212,9 milioane de euro. Grupul a realizat o pierdere pentru anul 2011 de 23,9 milioane euro, în comparație cu un profit de 232 mii euro realizat în 2010, potrivit raportului anual din 2011 al companiei.

Blue Air, companie fondată de omul de afaceri Nelu Iordache, a intrat pe piață în decembrie 2004. Compania a achiziționat în primul său an de activitate o aeronavă Boeing 737-300.
În anul 2013, compania Airline Management Solutions cu capital românesc, a preluat activitatea Blue Air printr-o tranzacţie în sumă de aproximativ 30 milioane de euro, care include asumarea unor obligaţii în valoare de 28 milioane de euro, potrivit avocatului Arthur Flieger, reprezentantul Airline Management Solutions, noul acţionar majoritar.

Airline Management Solutions a fost înfiinţată pe 17 aprilie 2012 şi are ca acţionari patru persoane fizice din Bucureşti, respectiv Teodor Cristian Rada (33%), Marius Mihail Puiu (33%), Tudor-Zamfir Constantinescu (17%) şi Luciana Păunescu (17%), potrivit ZF.

Compania a realizat în 2013 o cifră de afaceri de 140,2 milioane lei (31,7 milioane euro), iar pierderea netă înregistrată de companie a fost de 76,3 (17,2 milioane euro). Numărul mediu de salariaţi a fost de 437 în anul 2013. Directorul General Blue Air, Gheorghe Răcaru, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă că pentru perioada 2014-2015 obiectivul noilor acţionari este creşterea cifrei de afaceri consolidate cu 3-5%.

Renaissance Capital, partenerul ales de Blue Air pentru participarea la privatizarea companiei cipriote, este o bancă de investiții, în spatele căreia se află unul dintre cei mai bogați oligarhi ruși, Mihai Prohorov, cu o avere estimată de Forbes la 10,7 miliarde de dolari. Pe piața românească, Renaissance Capital a avut în 2011 mandat din partea statului român să vândă pe bursă printr-o ofertă publică secundară un pachet de 10% din OMV Petrom, tranzacție eșuată în condițiile în care cererile de subscriere nu au atins pragul necesar.


0 Comentarii

Spune-ti parerea

Articole Similare:

Fonduri de investiții

„Declaratie de dragoste” a managerului regional de private equity Resource Partners pentru Romania dupa achizitia platformei Vola.ro: Mizam pe minim inca o achizitie in viitorul apropiat. „Investitiile pe care le facem in companiile romanesti au o o componenta de equity intre 7 si 20 mil. Euro, la care pot fi adaugate finantari bancare sau alte co-investitii”

  Managerul regional de private equity Resource Partners a anuntat ca mizeaza pe o noua achizitie in viitorul apropiat pe piata din Romania, dupa recenta achizitie a grupului care include Vola.ro, conform informatiilor disponibile pentru jurnalul de tranzactii MIRSANU.RO. „Suntem bucurosi sa marc  Citeşte articolul integral

Consultanți & Auditori

Laurentiu Stan, fondatorul companiei de consultanta antreprenoriala Kapital Minds: Majoritatea antreprenorilor din Romania cred ca cifra de afaceri si profitul sunt cei mai importanti factori pentru cresterea valorii unei afaceri, insa relatiile cu clientii, capitalul uman, brandul si alte active intangibile genereaza uneori peste 80% din valoarea afacerii

  Majoritatea antreprenorilor din Romania considera ca cifra de afaceri si profitul companiei sunt cei mai importanti factori ai cresterii valorii, lasand la urma factorii care genereaza acesti indicatori precum stabilitatea relatiilor cu clientii, capitalul uman, brandul si alte active intangibile ce  Citeşte articolul integral